Als Reinlandtraint. bieden wij workshops en communicatietrainingen aan beroepskrachten die te maken hebben met ouders en kinderen. Wij zijn gespecialiseerd in verschillende communicatiemodellen (waaronder de Roos van Leary, motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken).
Middels het gebruik van afwisselende werkvormen zullen wij de deelnemers uitdagen en stimuleren om naar zichzelf te kijken en ineffectief gedrag te veranderen in effectief gedrag.
Ons aanbod bestaat onder andere uit: communiceren over wederzijdse verwachtingen, geven van feedback, eigen grenzen aangeven, samenwerken, Meldcode Kindermishandeling, het voeren van lastige gesprekken met ouders en slecht nieuws gesprekken.
De trainingen zijn nooit een vaststaand geheel. Om te ‘leren’ is het immers noodzakelijk om aan te sluiten bij de dagelijkse praktijk van de deelnemers. Als trainers vinden wij het dan ook belangrijk om te weten waar de deelnemers tegenaan lopen en wat ze in de training nodig hebben om dit te kunnen ‘veranderen’. Om dit helder te krijgen zullen wij in overleg met u een kosteloos intakegesprek plannen waarna wij u een programma aanbieden.
De moeder van Wesley komt haar zoon alweer te laat bij jou ophalen terwijl jullie in de gastouderovereenkomst hebben afgesproken dat hij tot uiterlijk 18.00 uur bij jou is. En elke keer verontschuldigt zij zich en probeert het goed te maken met een bloemetje.
De vader van Jan-Willem deelt ’s morgens in de klas uitnodigingen uit voor zijn kinderfeestje. De afspraak is echter dit niet op school te doen.
Pien wordt weer door iemand anders opgehaald van het kinderdagverblijf zonder dat ouders dit van tevoren hebben laten weten. Hoe leg je ouders uit, dat dit niet de bedoeling is?
Bij communiceren over wederzijdse verwachtingen gaat het niet alleen om helder te vertellen wat je wilt of kunt, maar ook om goed te luisteren en te checken of je dezelfde ‘taal’ spreekt.
• leer je duidelijk te verwoorden wat je mogelijkheden zijn
• leer je effectief te reageren zonder de relatie met de ander te verstoren
• oefen je met verhelderingsvragen stellen
• oefen je met actief luisteren en samenvatten
Je hebt een duobaan. Je collega ruimt haar spullen nooit op, waardoor jij ’s ochtends alweer in haar ‘troep’ zit. Je vindt haar ontzettend aardig en zij verontschuldigt zich voor haar slordigheid.
Je collega gaat veelvuldig even roken. Hij geeft aan dat dat hem rust geeft. Jij staat hierdoor alleen voor de groep en moet ook zijn werkzaamheden tijdelijk waarnemen.
In een goed lopend team is het van belang dat je als collega’s elkaar aan durft te spreken zonder dat er conflicten ontstaan.
• leer je een ik-boodschap concreet, duidelijk en feitelijk te verwoorden
• leer je helder aan te geven welk effect het gedrag van de ander op jou heeft
• leer je hoe om te gaan met de reactie van de ander
Je werkt als gastouder bij ouders thuis. Ouders leggen regelmatig een briefje voor jou neer met huishoudelijke klusjes. Dit hebben jullie echter niet afgesproken bij het afstemmingsgesprek.
Je werkt op een kinderdagverblijf en een moeder belt dat zij in de file staat. Je weet dat zij er niets aan kan doen, maar toch wil jij niet weer overwerken.
Hoe bewaak je je eigen grenzen? Hoe vertel je dat je iets niet wilt, zonder in discussie te raken?
• krijg je zicht op wat maakt dat je geen ‘nee’ kunt zeggen
• leer je hoe je grenzen aan kunt geven zonder in conflict te komen
• leer je te zoeken naar oplossingen in plaats van denken in belemmeringen
Het team loopt niet lekker. De samenwerking verloopt stroef, klussen blijven liggen en niemand lijkt zich verantwoordelijk te voelen. Je wilt hier iets aan doen, maar weet niet goed hoe.
Er moet een nieuwe taakverdeling komen binnen het team, welke taak laat je door wie uitvoeren zodat iedereen het beste tot zijn/haar recht komt en hoe stimuleer je onderlinge cohesie?
Ieder teamlid neemt behalve zijn/haar eigen ervaring en deskundigheid, ook zijn/haar eigen persoonlijkheid en verwachtingen mee.
• krijg je zicht op je eigen rol en de rol van anderen in het team
• leer je wat je aan de andere rollen in je team kunt hebben en hoe je die optimaal kunt benutten
• weet je hoe gebruik te maken van de kwaliteiten in je team
• sta je stil bij elkaars verwachtingen
• krijg je zicht op wat er nodig is om optimaal samen te kunnen werken
Tijdens de kraamperiode bij het gezin Willemse valt je op dat moeder nauwelijks naar de baby omkijkt. Vader zit de hele dag achter de computer en is werkloos. Bij wie leg je deze zorgen neer en hoe vertel je aan ouders dat je dit gaat doen.
Je bent de gastmoeder van Pieter van 3 jaar. Het valt je op dat hij nog steeds niet goed praat en niet op het potje wil zitten. Volgens jou loopt loopt hij achter en je maakt je zorgen. Moeder wil hier echter niets van horen. Hoe vertel je haar dat ze toch echt eens met Pieter naar de dokter moet gaan om hem te laten onderzoeken.
Bij zorg- en slecht nieuws gesprekken is het belangrijk helder en duidelijk te vertellen wat je ziet, wat je hoort en wat je zorg is. Tevens staan we stil bij de verschillende stappen die je kunt ondernemen bij zorgen rondom de thuissituatie.
• leer je jouw zorgen in concreet waarneembaar gedrag te verwoorden
• leer je effectief te reageren zonder de relatie met de ouder te verstoren
• leer je actief te luisteren en samen te vatten
• leer je verhelderingsvragen stellen
Naast trainingen verzorgen wij ook
Wij kunnen samen met u een teamdag inhoudelijk voorbereiden en de daarvoor geschikte werkvormen aanreiken.
Desgewenst kunnen wij ook uitvoering geven aan de gehele teamdag, waardoor u als opdrachtgever ook zelf actief deel kunt nemen aan deze dag.
Wij verzorgen thema’s en workshops op het gebied van effectief communiceren.
Wij kunnen ondersteuning bieden bij het verankeren van de geleerde vaardigheden. Tevens kunnen wij met het team onderzoeken wat er nodig is om optimaal te functioneren.